Copyright by CMJP2
Copyright by CMJP2
Dziedziniec Dialogu 2013 Dziedziniec Dialogu 2013
1762
BLOG

Prozelityzm zostawmy za drzwiami!

Dziedziniec Dialogu 2013 Dziedziniec Dialogu 2013 Rozmaitości Obserwuj notkę 117

Ninę poznałem na muzułmańskim, zachodnim skraju Chińskiej Republiki Ludowej. Śliczna 27-letnia buddyjka wracała z pielgrzymki do Tybetu. Kilka dni spędzonych w jej towarzystwie nie sprawiło, że stałem się buddystą lecz wzbogaciło moją osobowość. Chciałbym myśleć, że z wzajemnością.

O ile poszukujemy prawdy, a większość ateistów do swojej niewiary doszło właśnie przez jej poszukiwanie, zawsze dostrzeżemy sens kulturalnego i rzeczowego dialogu. Każdy człowiek ma coś ciekawego do powiedzenia, zatem warto zadać sobie pytanie jak wiele treści ma nam do przekazania głos całych pokoleń wyznawców każdej z religii. Niezależnie od nawet najbardziej absurdalnych podstaw kultu religijnego.

“Silna rodzina sprawia, że jesteśmy mocniejsi” - Nina tłumaczyła mi przy kolacji różnice pomiędzy Europą a Państwem Środka. Zrozumiałem i tego samego wieczora wykonałem telefon do domu. Być może wraz postępującą laicyzacją Europy pochopnie odrzucono szereg wartości moralnych, przekazywanych w formie wiedzy pokoleń i różnego rodzaju tradycji duchowych. I tutaj właśnie, jako ateista doszukiwałbym się sensu dialogu z ludźmi wierzącymi. W drodze rewanżu za lekcję filozofii, wyznawcy wszystkich bogów mogą wynieść z tego rodzaju dysputy trzeźwe spojrzenie na świat. Jest on – jak sądzę - o wiele bardziej skomplikowany niż opisuje go Biblia i ma zdecydowanie piękniejszy pejzaż niż ten rysowany ręką księdza z ambony. Dyskutujmy zatem, ubogacajmy się nawzajem, ale prozelityzm zostawmy za drzwiami!

Paweł Bolek. Podróżnik, publicysta, działacz samorządowy.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości